۱۳۹۲ بهمن ۱۹, شنبه

اوکراین، اختلاف نظر آمریکا با اروپا یا مداخله قلدر منشانه؟

اوکراین این روزها وضعیت ملتهب و پرآشوبی دارد؛ آغاز این التهاب و آشوب به ماه نوامبر و زمانی بازمیگردد که یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین، معاهده با اتحادیه اروپا را به خاطر روابط قدیمی کییف و مسکو نپذیرفت.

این ماجرا به یک بنبست دیپلماتیک در روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکا از یکسو و اوکراین و روسیه از سوی دیگر منجر شده است، حالا با انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند معاون وزارت حارجه آمریکا با سفیر این کشور در اوکراین مشخص شده که آمریکا از سیاستهای اتحادیه اروپا در مورد رویدادهای اوکراین راضی نیست. خانم نولاند در جریان این مکالمه تلفنی با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال رویدادهای اوکراین با بکار بردن کلماتی رکیک خطاب به اتحادیه اروپا ناسزا میگوید. وی در همین مکالمه همچنین با موضعی مداخله جویانه و با صراحت میگوید که چهرههای اپوزیسیون اوکراین باید وارد دولت جدید این کشور بشوند.

این مکالمه تلفنی شنود شده و سپس در یوتیوب منتشر می شود. برخی از رهبران اروپا از جمله خانم مرکل صدراعظم آلمان، که مکالمات تلفنی او بیش از 10 سال توسط آمریکا شنود میشد، نارضایتی شدید و خشم خود را از این که یک دیپلمات ارشد آمریکا در گفتگویی تلفنی به اتحادیه اروپا ناسزا گفته اعلام کرد و آن را غیر قابل قبول خواند.

انتشار این مکالمه و بازتاب گسترده آن واکنش وزارت امور خارجه آمریکا را برانگیخت تا جایی که سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد، خانم نولاند با همتایان اروپایی خود تماس گرفته و پوزش خواسته است.

با این حال خانم نولاند در جمع خبرنگاران گفته است که حاضر نیست درباره یک مکالمه دیپلماتیک خصوصی توضیحی بدهد.

آمریکا انگشت اتهام را به جانب روسیه گرفته و آن را مسئول انتشار مکالمه خانم نولاند میداند.

تردیدی نیست که در ارتباط با رویدادهای اخیر اوکراین اختلاف نظرهایی میان آنریکا و اتحادیه اروپا وجود داشته باشد اما ناسزاگویی معاون وزیر خارجه آمریکا بیشتر حاکی از قلدری مآبی و مداخله جویی آمریکا در امورات داخلی دیگز کشورهاست. این نحوه برخورد زشت و ناپسند تازه در ارتباط با اروپاست، شما حدس بزنید که اینها با کشورهای جهان سوم و یا یک کشوری نظیر ایران و امثالهم چه برخوردی خواهند داشت.
تحریریه صدا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر