۱۳۹۲ بهمن ۲۱, دوشنبه

انقلاب به روایت سعید حجاریان

روزنامه شرق از سعید حجاریان که وی را تئوریسین اصلاحات خوانده نظرش را درباره انقلاب پرسیده و وی گفته است: در جامعه، خیلی ها میپرسند انقلاب برای ما چه کار کرد یا انقلاب چه فایده ای داشته است؟ مثلا می گویند پیش از انقلاب، قیمت دلار فلان قدر بوده و الان شده بهمان قدر، یا میزان فقر افزایش پیدا کرده و مقایسه های این چنین که نمی خواهم به آنها بپردازم. اما این ها همه مربوط به بعد از داستان می شود.

به اعتقاد حجاریان: انقلاب، یک حرکت انسانی و خیلی متمدنانه و مردمی بود، هرچند نقص هایی نیز بر آن وارد است. انقلاب شادی بود. در جریان آن انقلاب، به هیچ زنی تعرض نشد، در حالی که می بینید در میدان التحریر مصر به چند زن تجاوز شد. یا مثلا انقلاب فرانسه که یک جنگ داخلی به تمام معنا شد. در صورتی که در ایران چنین اتفاقی نیفتاد. ارتش اوایل با مردم بد برخورد کرد، اما اواخر ماجرا اعلام بی طرفی کرد و حتی در تظاهرات، در کنار مردم بود.

مدیر روزنامه توقیف شده صبح امروز به شرق گفته: انقلاب ما خیلی شاد بود. کتاب «ده روزی که دنیا را تکان داد» اثر جان رید در ارتباط با ۱۰ روز ماجرای انقلاب اکتبر روسیه نشان می دهد در انقلاب روسیه چه فجایعی رخ داده اما مردم ایران در شهرها و روستاهای ما متمدنانه رفتار کردند.

خبرنگار شرق پرسیده: چرا مردم انقلاب کردند، آیا اصلاحات در زمان شاه ممکن نبود؟ حجاریان جواب داده: زمان شاه هم در کنار جنبش چریکی یک عده ای اصلاح طلب بودند مانند جبهه ملی، نهضت آزادی و حتی گروه های چپ که می گفتند انقلاب سفید مهم بوده است و به شاه کمک کردند که اصلاحات اقتصادی انجام دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر