۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

بيانيه کميسر عالی پناهندگان ملل متحد: ساکنان اشرف و تعيين نيازهای حفاظت بين المللی از آنها

ساکنان اشرف که درخواست حفاظت بين المللی داده اند به طور رسمی طبق قانون بين المللی «پناهجو» هستند

قانون بين المللی الزام آور می سازد پناهجويان بايد از حفاظتهای بنيادين امنيت و سلامت برخوردار باشند.

قانون بين المللی همچنين رفتار با آنان طبق استانداردهای بنيادين انسان دوستانه را شامل می شود مسئوليت مقدماتی اطمينان از احترام به اين استانداردها به عهده دولت عراق است

آزادی تردد در ليبرتی شايسته ترين وضعيت است

پيرو يادداشت تفاهم بين ملل متحد و دولت عراق در 25دسامبر 2011 در مورد وضعيت ساکنان اشرف، اکنون اکثريت بزرگی به طور داوطلبانه به يک محل ترانزيت موقت به نام کمپ ليبرتی در بغداد منتقل شدند. کميساريای عالی پناهندگان ملل متحد به روند نزديک به 3200 درخواست حفاظت بين المللی از جانب ساکنان ادامه می دهد و دولتها را تشويق می کند راه حلهای درازمدت از جمله استقرار مجدد و يا انتقال به کشورهای ثالث ساکنان ارائه کنند. ساکنان کمپ که درخواستهای حفاظت بين المللی خود را ارائه داده اند به طور رسمی پناهجويان تحت حفاظت قانون بين المللی هستند.
در فقدان يک سيستم ملی قضاوت در عراق کميساريا اين درخواستها را به صورت انفرادی در يک رويه مقتضی بررسی می کند. مصاحبه های انفرادی در يک محل بی طرف و به طور کاملاً محرمانه صورت می گيرد. انتقال مواردی که نياز به آنها حفاظت بين المللی تعيين تکليف شده است به دولتها در حال انجام است. ساکنان تا زمان انتقالشان به خارج از عراق آن طور که در يادداشت تفاهم فوق الذکر آمده است روند خود را در ليبرتی به عنوان يک مکان موقت ترانزيت طی می کنند. قانون بين الملل مستلزم اين است که پناهجويان بايد بتوانند از حفاظت بنيادين امنيت و بهبود وضعيت برخوردار باشند. اين شامل حفاظت از هر گونه اخراج يا بازگشت به مرزهای سرزمينی می شود که در آن جان يا آزادی آنها در معرض تهديد باشد. «اصل نان رفولمان»
اين همچنين رفتار با آنها طبق استانداردهای بنيادين انسان دوستانه را شامل می شود مسئوليت مقدماتی برای اطمينان از احترام به اين استانداردها به عهده دولت عراق است. آزادی تردد مطلوب ترين وضعيت در ليبرتی است. کميساريا همراه با دولت عراق، يونامی و طرفهای ذيربط ديگر از جمله و مهمتر از همه جامعه بين المللی متعهد به پيدا کردن راه حلهای مسالمت آميز برای اين مسأله ديرين باقی می ماند. از اين رو به دولتها فراخوان داده می شود که فعالانه طی مبانی انسان دوستانه راه حلهای خارج از عراق را محقق کنند زيرا تا کنون تعداد اندکی از عراق خارج شده اند.

کميسر عالی پناهندگان ملل متحد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر